Onze eerste dagen van deze (werk)vakantie staan in het teken van hitte en heerlijkheid….. lees je mee?

Zo hier zitten we dan alweer 3 dagen op Sardinië! De reis met Raff (bijna 2 jaar) ging verrassend goed! Hij heeft overal heerlijk geslapen en heeft zich ook goed aan kunnen passen aan alle veranderingen en prikkels onderweg. Want ja met de auto is het toch wel een flinke reis om hier te komen!

Dinsdagavond zijn we vertrokken richting Lago Maggiore. In Castelletto sopra Ticino hadden we een hotelletje geboekt om uit te kunnen rusten om zo die zelfde avond/nacht door te kunnen rijden naar Livorno om daar om 08.00 uur ’s ochtends de Ferry te kunnen pakken naar Sardinië.

Doordat de autoreis eigenlijk vlekkeloos verliep waren we al heel vroeg in Italië, gelukkig waren ze in het hotel zo vriendelijk dat we al om half 7 ’s ochtends konden in checken! Hier konden we even uitrusten om zo vol energie naar een grote shoppingmall in Arese te gaan, waar ze een geweldige supermarkt hebben die we vorig jaar ontdekt hebben en waar ik eigenlijk meteen verliefd op werd! Ja je leest het goed, verliefd op een supermarkt ☺️🙈 want hier maken ze het lekkerste brood en focaccia’s, wordt de groente beneveld, hebben ze alle soorten pasta’s die je je maar kunt bedenken en is er een soort van foodcourt waar je de lekkerste heerlijkheden ter plekke kunt eten! Foodheaven dus! Mocht je in Italië nog een plekje zoeken om op doorreis bijvoorbeeld even een paar uur door te brengen dan is deze shoppingmall + supermarkt dus echt een hele dikke aanrader!!! Il Centro in Arese!

IMG_2607 IMG_2608 IMG_2610 Puur Deliz hitte en heerlijkheid

Na een paar uurtjes slapen, vervolgen we onze reis naar Livorno waar we om 05.30 aankomen. Na een typisch Italiaans ontbijtje in de haven, kunnen we met de auto de Ferry op en verrekken we om 08.00 uur richting Olbia waar we om 14.30 uur aankomen! Gelukkig pakt Raff ook nog bijna 2 uurtjes slaap en vermaakt hij zich prima, dat maakt de overtocht voor ons ook weer een stuk prettiger! En dan een belangrijk punt…… het eten! Zoals ook in het vliegtuig (behalve bij Emirates) is het eten en dan vooral de prijs/kwaliteits-verhouding vreselijk slecht! Het is voor mij niet de eerste keer dat ik z’n tripje maak, dus ik had het kunnen weten, maar de optimist in mij hoopte op lekker eten! Dat was er dus niet! Mocht je ooit ook deze overtocht maken, neem dan zelf wat te eten mee 😉

Eenmaal aangekomen op Sardinië moesten we nog 2,5 uur rijden om op bestemming aan te komen…… ook al zijn de wegen hier slecht, het uitzicht is wel heel erg mooi en zo kom je die laatste paar uurtjes ook goed door! Maar wat is het hier warmmmmmmm! Temperaturen boven de 40 graden zijn de hier de afgelopen weken geen uitzondering geweest! En ik kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren dat ik het hier ooit zoooo warm heb meegemaakt! Deze eerste dagen hebben we dus rustig aan gedaan! Een paar uurtjes op het strand en in de tuin met zwembadje afkoelen en uitrusten!

In mijn volgende blog vertel ik jullie meer over al het heerlijke eten wat we gegeten hebben en nog gaan eten!

Tot dan!!!

puurdeliz sardinie werkvakantie

Zoals je op de Puur Deliz website misschien al hebt gelezen zijn we t/m 19 augustus gesloten. We gaan op (werk)vakantie naar Sardinië!

Dit prachtige Italiaanse eiland midden in de Middellandse zee is mijn tweede thuis! Hier heb ik als kind en puber bijna al mijn zomers doorgebracht en ook nu probeer ik ieder jaar (ook al is het maar voor een paar dagen) terug te gaan! Hier geniet ik van het heerlijke warme weer, het strand, de rust, de natuur……. en natuurlijk van al het heerlijke eten 😉

Dit jaar hebben we besloten om 2 weken te gaan en er een soort werk-vakantie van te maken! Dus naast het genieten van de tijd met Raff en alles wat Sardinië te bieden heeft, ga ik ook op zoek naar nieuwe recept-ideeën, ingrediënten en producten die ik voor Puur Deliz kan gaan gebruiken! Verder wil ik jullie meenemen op deze (culinaire)reis die we gaan maken door hierover te bloggen en Instagram te vullen met smakelijke filmpjes en foto’s!

T/m 19 augustus kun je dus geen bestellingen plaatsen, maar heb je vragen dan zijn wij via telefoon, Whatsapp, Facebook en email gewoon bereikbaar!

Reis jij met ons mee?

Ciao!

puurdeliz sardinie werkvakantie

 

 

Tagliatelle Ossobuco
Heerlijk mals smaakvol vlees wat van het bot valt en de geur die nog de rest van de avond in huis blijft hangen! Dat is Ossobuco van kalfsschenkel. Ik maak het met tagliatelle, maar ook heerlijk met een smeuïge aardappelpuree of romige risotto.

Afgelopen zomer in Toscane hebben we naast de prachtige wijnen ook ontzettend genoten van al het lekkere eten. Want één ding is zeker, geen gebrek aan lekker eten in dit prachtige stukje Italië! Tijdens een dagtripje in Florence hebben we in een klein restaurantje tijdens de lunch genoten van dit super smaakvolle gerecht en omdat het eigenlijk vrij makkelijk te maken is, deel ik met jullie mijn recept!

Wat heb je nodig voor 4 personen:
*   1 tot 1,5 kg kalfsschenkel
*   1 grote winterpeen
*   1 rode ui
*   5 stengels bleekselderij
*   3 gepelde tomaten (pelati)
*   een beetje meel
*   60 gram boter
*   flinke scheut olijfolie
*   Glas Vernaccia-wijn (mag ook droge witte wijn of droge sherry zijn)
*   500 ml runderbouillon
*   4 takjes verse tijm
*   2 laurierblaadjes
*   1 eetlepel maizena
*   zout en peper
*   500 gram tagliatelle

1)
Snijd eerst de ui, wortel en bleekselderij in stukjes

Puur deliz ossobuco

2)
Dep de kalfsschenkels droog en bestuif met meel en een beetje zout en peper. Je kunt eventueel het dunne velletje om de kalfsschenkel licht insnijden, dit voorkomt dat de schenkel teveel opkrult.

Puur Deliz OssobucoPuur Deliz Ossobuco

3)
Verwarm de boter met een grote scheut olijfolie in een grote stoof- of braadpan en bak de schenkels aan beide kanten mooi bruin. Is je pan niet groot genoeg om alle schenkels in één keer te bakken, bak ze dan in twee porties, anders stoof je het vlees.

Puur Deliz Ossobuco

4)
Zijn de kalfsschenkels aan beide kanten mooi bruin, haal ze dan uit de pan. Voeg nog een beetje olijfolie toe in de pan en bak nu de gesneden ui, totdat deze mooi glazig is.

Puur Deliz Ossobuco

5)
Voeg nu de winterpeen en bleekselderij toe aan de ui. Zodra je dit een paar minuten op hoog vuur (let wel op dat het niet aanbrand, dus flink blijven roeren) hebt opgebakken, voeg je de 3 pelati toe.

Puur Deliz Ossobuco

6)
Verwarm nu in een apart pannetje 500ml bouillon.

7)
Leg de schenkels, tijm en laurier op de groente, verhoog het vuur en voeg het glas wijn toe. Laat een paar minuten op hoog vuur de alcohol verdampen en voeg dan de warme runderbouillon toe.

Puur Deliz Ossobuco

8)
Breng het geheel nu zachtjes aan de kook en laat minimaal 2 uur stoven. Hierdoor zal het vlees zo mals zijn dat het van het bot valt en heb je het echt de gelegenheid gegeven om alle smaken samen tot een mooi geheel te laten worden.

Puur Deliz Ossobuco

9)
Haal na 2 uur de helft van het vlees uit de pan en trek het met 2 vorken uit elkaar (zoals je met Pulled Pork ook doet). Het vlees is heerlijk mals, dus je zal het zonder moeite uit elkaar kunnen trekken.

Puur Deliz Ossobuco

10)
Zeef nu in een andere pan het het vochtmengsel, zodat je een mooie heldere saus krijgt.

Puur Deliz Ossobuco

11)
Om de saus goed te laten binden voeg ik een beetje maizena toe en roer dit met een garde goed door. Zodra de maizena goed is opgenomen, voeg je uit uit elkaar getrokken vlees toe.

Puur Deliz Ossobuco

12)
Laat je saus nu rustig door pruttelen terwijl je de tagliatelle klaar maakt. Hoe je de perfecte pasta kookt lees je hier . Zorg er voor dat de tagliatelle echt “al dente” zijn zodat je ze goed op smaak kunt laten komen in de saus.

13)
Presenteer de tagliatelle in grote schaal en leg nu je andere helft van het vlees er boven op.

Puur Deliz Ossobuco

14)
Ik serveer de groente (winterpeen, bleekselderij en ui) er in een schaaltje apart bij, zodat iedereen naar eigen smaak dit kan toevoegen.

 

BUON APPETITO

 

Heb jij ook wel eens dat je tomatensaus zuur is? Of is je opgevallen dat in veel recepten van tomatensauzen altijd suiker wordt toegevoegd? Ik heb het zelf ook altijd gedaan, suiker toevoegen, want het was ook echt nodig. Niemand zit te wachten op een zure tomatensaus! Nou is het zo dat tegenwoordig in veel […]

Het bakken van taarten is altijd al een hobby geweest en dan vooral het bakken van Cheesecakes! Nu zul je denken, wat heeft een cheesecake met de Italiaanse keuken te maken? Door het gebruik van Ricotta, krijgt deze cheesecake een echt Italiaans tintje.

Zoals Federico Fellini zei: het leven is een combinatie van magie en pasta. Hiermee uitte hij de grote liefde die bijna iedere Italiaan voelt voor pasta. Bijna overal in Italië is men het er ook over eens dat een maaltijd zonder pasta geen maaltijd is! Of het nou spaghetti is, of Penne, Lasagna of de […]